Over mij

Mijn foto
Ik schrijf en geef lezingen over gedragsproblemen, gedrags- en ontwikkelingsstoornissen vanuit bijna 40 jaar onderwijservaring, een Master SEN studie en veel, véél leeswerk. Ik benader alles vanuit de vraag "Maar wat kan ik er nu mee in de klas?" Beknopte theorie en veel praktische handreikingen die je morgen al kunt toepassen in je klas. Zie ook www.gedragsproblemenindeklas.nl

maandag 20 januari 2025

Boekbespreking van: Kinderen en jongeren met AD(H)D, waar help je ze mee? Van Tirtsa Ehrlich





Wat claimt de cover?
‘Een handreiking voor ouders en omgeving.’  Klinkt goed, want aan het kind morrelen helpt niet. ‘Waar help je ze mee’, is daarom een mooi uitgangspunt.

Over de schrijver
Tirtsa Ehrlich is al ruim 20 jaar werkzaam in de kinder- en jeugd-ggz.  Daarnaast is zij docent en EMDR-supervisor. Tirtsa heeft zich gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van kinderen met ADHD en de begeleiding van hun ouders. Ze schrijft boeken over diverse onderwerpen, waaronder AD(H)D. Ze heeft haar sporen op het gebied van (onder andere) werken met kinderen die de classificatie ADHD hebben ruimschoots verdiend, getuige ook haar vorige boeken.

Eerste indruk
Een redelijk dik boek met een slappe kaft. Vrolijke vormgeving. Rustige bladspiegel met niet te veel illustraties. Dik gedrukte stukjes zin voor belangrijke opmerkingen. De voorbeelden zijn makkelijk te herkennen door de lichtgrijze steunkleur. Prettig en toegankelijk taalgebruik.

Recensie
Over AD(H)D is veel geschreven. Wat staat er in dit boek? Het boek behandelt de hele omgeving van kinderen met ADHD. Want zoals Tirtsa terecht opmerkt: ‘Als een plantje niet wil groeien, verander je niet het plantje, maar de omgeving.’

Wat komt ter sprake
Het gaat in op wat AD(H)D is; op acceptatie (het kind heeft nu eenmaal AD(H)D); de behandelrichtlijnen, zodat je ook met zorgverleners of school in gesprek kunt als je kind extra hulp nodig heeft; de opvoeding.

In het boek wordt uitgelegd dat de oorzaken van AD(H)D allerminst vast staan en het gedrag van kinderen een enorme variëteit vertoont. ‘Niks one-size-fits-all.’ En uiteraard gaat zoals gezegd een groot deel over opvoeden van deze kinderen.
Door het boek heen komen telkens een paar zeer belangrijke opvattingen terug, die bovendien helpend zijn voor alle opvoeders. ‘Je kunt een kind niet dwingen iets te doen’ en ‘Je kunt niet alles wat het kind doet onder controle hebben.’ Dat ontslaat opvoeders van schuldgevoel. Het maakt je geen falende ouder. Het gaat om ‘good enough parenting’ en dat geldt net zo goed op de sportclub of op school. Impulsieve kinderen doen nu eenmaal dingen die je niet altijd kunt voorkomen, maar we gaan ze daarin begrenzen en een betere handelswijze aanleren.

Wat ik sterk vind aan dit boek – en dat sluit aan op voorgaande opmerkingen over controle en dwingen- dat Tirtsa een groot voorstander blijkt van de werkwijze van professor Haim Omer, de hoogleraar die Verbind gezag en geweldloos verzet bedacht. Opvoeders kunnen het gedrag van een kind beïnvloeden door het gesprek aan te gaan en zaken uit te leggen. Daarbij zijn er geen quick fixes, maar gaat het om het uiteindelijke doel, namelijk dat een kind zélf leert de juiste dingen te doen.

Daarbij is het natuurlijk soms lastig om jezelf kalm te houden, niet te wanhopen als het ‘weer niet lijkt te lukken en je misschien zelfs wanhopig wordt’ en vol te houden. Bovendien is het soms ook nog lastig te bedenken hóe je dit allemaal voor elkaar krijgt. Waar moet ik aan denken? Wat moet ik dan zeggen tegen het kind? Wat als hij niet luisteren wil? En daar staat Tirtsa naast je. In dit boek geeft ze zó ontzettend veel praktische tips en heeft ze zoveel dagelijkse barrières bekeken en voorzien van mogelijke oplossingen, dat jij je als opvoeder, sportcoach of leerkracht heel erg gesteund voelt.

Tirtsa helpt je planmatig te kijken naar gedrag met het SGG model. Dat staat voor Situatie-Gedrag-Gevolg. Zo kun je er achter komen wat er vooraf gaat aan bepaald gedrag, welk gedrag er dan precies tevoorschijn komt en hoe er op gereageerd wordt, of wat voor het kind het voordeel van zijn gedrag lijkt te zijn. Zo blijf je weg uit aannames als ‘Hij zal wel weer geen zin hebben’, en blijkt bijvoorbeeld dat het kind geen idee heeft hoe hij de voor jou overduidelijke taak moet aanpakken. Niet alleen handig voor ouders, ook voor leerkrachten.

Een belangrijk onderdeel in de voorgestelde aanpak in dit boek is het gesprek met je kind. Daarvoor geeft Tirtsa zelfs hulpzinnen. Uit ervaring weet ik dat dit in het begin wat gekunsteld lijkt, maar als je jezelf bepaalde zinnen hebt eigen gemaakt, zeer helpend kan zijn. Het voorkomt dat je in je emotie er onhandige dingen uitflapt.

Tot slot wordt het kind ook een keer een puber en dat brengt naast de ‘gewone’ puberteitsproblemen extra moeilijkheden met zich mee. Dat laatste is natuurlijk niet altijd bij elk kind zo, maar mijn ervaring is dat pubers met ADHD eigenlijk pubers in het kwadraat zijn. Tirtsa legt uit wat er in het AD(H)D puberbrein gebeurt, hoe je dat ziet in gedrag en hoe belangrijk het is om als ouder en andere opvoeders de verbinding te behouden. Pubers hebben nog lang iemand nodig die ziet wat ze nodig hebben en nog niet kunnen; ook al denken ze zelf álles al te kunnen. Het hoofdstuk over de puberteit is een mix van uitleg over normaal pubergedrag en gedrag dat je soms ziet bij pubers met AD(H)D: gedrag dat soms wat extremer wordt dan bij pubers zonder AD(H)D.

School en ADHD is niet altijd een handige combinatie. Als leerkracht met lange ervaring weet ik dat maar al te goed. Ik schreef er al eens over voor collega’s. Logisch dat ouders die dit merken, zich zorgen maken. Wat kan wel, wat niet en wat kan ik doen? Tirtsa neemt ouders mee in de schoolgang, de overgang basisonderwijs- voortgezet onderwijs, huiswerk maken (soms wel een dingetje) op het voortgezet onderwijs en zelfs de op de loer liggende gevaren van gamen, alcohol- en middelengebruik, omdat impulsieve kinderen nu eenmaal eerder iets uitproberen en daarbij verslavingsgevoeliger zijn dan gemiddeld.

Het boek sluit af met boeken-, podcast- en internettips, plus een aantal handige bijlagen.

Conclusie
Tirtsa belicht alle facetten van AD(H)D (zelfs de kritiek op dit soort classificaties en hoe ze gebruikt worden), maar geeft duidelijk aan dat of het beestje nu een naampje heeft of niet, de problemen van deze kinderen echt zijn. Volwassen om het kind heen, moeten daarom hun verantwoordelijkheid nemen en op een ‘geweldloze manier’ steun geven. Hoe dat moet is bijzonder praktisch uitgewerkt, met voorbeelden en ervaringen van andere ouders, zodat niemand die even twijfelt aan zijn opvoedingsvaardigheden zich alleen hoeft te voelen. Er zijn anderen met vergelijkbare vragen en problemen. Het goede nieuws is dat Tirtsa met al haar ervaring en kunde naast ze staat om mee te denken.

Dit boek mag niet ontbreken in je boekenkast!

 

Anton Horeweg,

Leerkracht (MSEN) auteur o.a. ‘Kinderen met ADHD in de klas.’




Geen opmerkingen:

Een reactie posten