Over mij

Mijn foto
Ik schrijf en geef lezingen over gedragsproblemen, gedrags- en ontwikkelingsstoornissen vanuit bijna 40 jaar onderwijservaring, een Master SEN studie en veel, véél leeswerk. Ik benader alles vanuit de vraag "Maar wat kan ik er nu mee in de klas?" Beknopte theorie en veel praktische handreikingen die je morgen al kunt toepassen in je klas. Zie ook www.gedragsproblemenindeklas.nl

zaterdag 19 april 2025

Kijk eens achter het gedrag (miniblog)

 Kinderen en jongeren die ACE's en trauma meemaken, laten aan de buitenkant vaak iets heel anders zien dan wat zich van binnen afspeelt. Ze moeten wel: het is hun overlevingsmechanisme dat het overneemt als de stress oploopt. Dat is geen keuze. Je overlevingsmechanisme komt in actie buiten de bewuste wil om. Deze kinderen en jongeren 'doen het er dus niet om.' Ons centraal zenuwstelsel kent geen goed of fout, het kent geen 'morele of immorele stand.' Het kent alleen verbinding of bescherming.

In De traumasensitieve school (2024) vind je het verhaal van Kwen. Zij vertelt over haar bewogen leven, de eenzaamheid, de wanhoop en de woede Ze vertelt over hoe anderen haar zagen. Kwen is voor mij het toonbeeld van veerkracht: ze helpt nu jongeren die in soortgelijke situaties terecht zijn gekomen als zij vroeger. Haar quote vind je in mijn boek en in de afbeelding hierna.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten