Labeldiagnosestigmastoornisetiket
Vanochtend, toen ik door de klas liep keek ik stiekem naar
DJ. Alles aan hem bewoog en het was duidelijk dat hij niet bezig was met de
opdracht die hij moest maken. Officieel was hij bezig met taal, officieus was
hij aan het nadenken en in het echt was hij gek aan het doen. Stilzitten en
lang geconcentreerd nadenken was niet zijn sterkste kant. Ik moest denken aan
gisteren toen hij eruit had geflapt dat Ik beter moest nadenken. Ik weet niet
meer wat ik verkeerd had gedaan op het bord, maar ik zag DJ in gedachten grijnzend
door de klas lopen, terwijl hij mij fijntjes zei: “jaaahaa..je moet wel
nadenken voor je iets opschrijft.” De klas had in een deuk gelegen. Ik ook
trouwens, hoewel zijn opmerking misschien, als je zijn achtergrond niet kende
over het randje zou kunnen zijn geweest. Ik liep naar hem toe. ”DJ, check jij
de trap even? Volgens mij is er iets niet goed aan een van de treden. Kijk maar
even heel goed. Check en dubbelcheck, weet je wel? DJ begreep de hint en verliet
de klas. Door het ruitje in de deur zag ik hem de trap op en neer rennen. Even
later kwam hij zachtjes binnen en begon weer aan zijn taal. Nu officieel.
De rekenles begon. “Jongens doe je spullen in je kastje, pak
je rekenboek.” Ik klikte op de timer. Binnen 30 seconden zaten de meeste
kinderen klaar. Het spelletje met de timer waren ze nooit zat volgens mij. Uit
mijn ooghoek zag ik dat Bram niets van het tumult had gemerkt, laat staan dat
hij zijn boek had gepakt. Soms dacht ik dat zoiets onmogelijk was, maar bij
Bram bleek elke keer dat dit heel goed mogelijk was. “Bram, heb je me gehoord?”
Ik raakte met een vinger zijn schouder aan. “Nee?” zij hij oprecht verbaasd. We
gaan taal opbergen. Pak je rekenboek even. Braaf pakte Bram zijn boek. Ik begon
de uitleg, er voor zorgen dat ik Bram zijn naam regelmatig noemde, of hem iets
liet uitleggen. Hij had unieke oplossingen, die niemand snapte, maar omdat ze
wel klopten en hij heel graag vertelde, liet ik hem regelmatig uitleggen wat
hij dacht. Vandaag was hij goed bij de les, maar het gebeurde ook vaak dat ik
na de instructie meteen een Bram aan mijn tafel had die geen flauw idee had wat
hij moest doen. Je zou de neiging kunnen hebben daar geïrriteerd op te
reageren, maar in het geval van Bram zou het enige effect zijn dat hij boos of
verdrietig werd en geen idee had waarom jij geïrriteerd was. Zijn moeder had me
uitgelegd dat hij vaak stukken van een gesprek (of mijn uitleg) miste, ook al
deed hij zijn best. Hij miste trouwens ook vaak reacties van andere kinderen.
Met de klas hadden we daar al eens over gepraat en sindsdien waren die
problemen in ieder geval opgelost; de klas hield er rekening mee, wat overigens
best knap is.
Toen iedereen bezig was, overdacht ik deze twee
voorvalletjes. Dat ik zo kon reageren op deze kinderen kwam eigenlijk door iets
dat sommige mensen heel verfoeilijk vinden; een Labeldiagnosestigmastoornisetiket*.
Want zo heet dat als je wilt weten wat kinderen “mankeren.” Volgens mij mis je
dan waar het om gaat: kinderen ondersteunen doordat je informatie kunt
gebruiken die de wetenschap verzameld heeft. Ik vind zo’n Labeldiagnosestigmastoornisetiket
juist handig. Doordat ik daarover geleerd heb, weet ik dat DJ soms even lekker
moet rennen en er dingen uitflapt die soms net niet kunnen. En inderdaad, soms
kunnen ze echt niet, maar soms kun je gewoon ietsje toleranter zijn. En Bram,
daarvan weet ik door zijn Labeldiagnosestigmastoornisetiket dat hij zich niet
aangesproken voelt als de groep iets moet doen. Dat is geen spelletje van hem,
geen aandachtzoekerij. Dat is een (kleine) beperking. Simpel mee om te gaan.
Stel je voor dat ik zijn Labeldiagnosestigmastoornisetiket niet kende, dan werd
ik vast elke keer boos op hem. En stel je voor dat de klas zijn “beperking “
(beetje groot woord in dit geval) niet kende; dan lieten ze hem links liggen op
den duur. Nu was hij gewoon jongen tussen de jongens. Een Labeldiagnosestigmastoornisetiket
is dus niet onnodig. Wel moet je er voorzichtig mee omgaan. Eigenlijk net zoals
je met je klas omgaat.
*Misschien wist je het al, maar DJ
heeft ADHD en Bram wat men nu autisme spectrum stoornis noemt, maar vroeger ook
wel PDD-NOS werd genoemd.
Dit verhaal verscheen eerder in Leven met Autisme Magazine (LMA) Een website met heel veel informatie over leven met autismehttp://www.levenmetautisme.com/category/magazine/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten