Kinderen
in het primair en voortgezet onderwijs krijgen de komende jaren versneld beter
les in taal, rekenen, burgerschap en digitale vaardigheden. Minister Wiersma
voor Primair en Voortgezet Onderwijs vindt dit de hoogste prioriteit. "Het
niveau moet omhoog", zegt hij.
Waarmee
de minister aangeeft: leraren kunnen
eigenlijk niet goed lesgeven. Een boodschap die trouwens al jaren in de media
verspreid wordt. Die aanhoudende negativiteit doet geen goed. Er zijn veel
leerkrachten die gewoon prima kunnen lesgeven. De minister bedoelt dat de
resultaten niet goed zijn en schuift dat af op ‘de leraar.’ Andere mogelijke
factoren als grote klassen, onrust in scholen en in de maatschappij,
ongefundamenteerde vernieuwingen, opvoeding, digitaal werken (ook in de klas),
teveel vakken in een schooldag proppen (oh wacht, we proppen er nog twee vakken
bij), weinig aandacht voor expressievakken, zouden allemaal kunnen bijdragen
aan ‘mindere’ resultaten, maar is het ooit onderzocht?
De onderwijsinspectie concludeerde in april dat de jarenlange
terugloop van de vaardigheden van kinderen "een halt toegeroepen moet
worden", en dat dit met de nodige inspanningen binnen twee jaar moet
lukken.
Dit
klinkt een beetje als ‘pak het gras vast en trek zo hard mogelijk, dan groeit
het wel.’ Leren laat zich niet altijd ‘versnellen.’ Leren’ kost ook gewoon
tijd. ‘Met de nodige inspanningen’ is wat vaag. Leraren hebben zich drie slagen
in de rondte gewerkt en doen dat nog. -Wie dat bestrijdt, nodig ik van harte
uit een paar weekjes mee te draaien in het onderwijs-, dus waar gaat die inspanning
dan vandaan komen?
Hij wil geen plan over de schutting gooien en zeggen 'bekijk het
maar', benadrukt Wiersma. Ook gaat hij geen dure consultants op het onderwijs
afsturen "die het zogenaamd beter weten". Dit klinkt dan wel
weer redelijk en mijn gedachte dat het waarschijnlijk wel een plan wordt dat
over de schutting gekeild wordt, is wellicht te negatief (iets met eerdere
ervaringen zijn geen garantie voor de toekomst).
Al komend schooljaar krijgen 150 scholen die het het hardst
nodig hebben hulp van basisteams van externe deskundigen en ondersteuners,
afhankelijk van wat de leraren nodig hebben. "Bijvoorbeeld iemand die
kinderen kan begeleiden bij het tegengaan van pesten, dat komt nu ook op het
bordje van de leraar", zegt Wiersma.
Ik
vraag me af of leraren zo’n ondersteuner als hier wordt genoemd nodig hebben.
Ook ben ik benieuwd wie dan die externe deskundigen worden (hopelijk wel met
hun wortels in het onderwijs?). Misschien is een betere vorm van ondersteuning
vakleerkrachten voor gym, handvaardigheid en muziek/drama en techniek. Als die
mensen te krijgen zouden zijn natuurlijk. Pesten kunnen leraren prima zelf
oplossen volgens mij.
Ook
noemt hij bibliotheken, mensen die een extra uurtje sport kunnen geven of hulp Uiteindelijk
moeten alle scholen zo'n basisteam krijgen.
Wat
leuk een uurtje extra sport. Ehm, waar in de overvolle schooldag had de
minister dat gedacht? En wat komt de bibliotheek doen dan?
Daarnaast krijgen 350 scholen toegang tot
een subsidiepot waar ze geld kunnen aanvragen voor bijvoorbeeld extra
leermiddelen of ondersteuning.
Mooi
als dat geld goed wordt ingezet kan dat nuttig zijn. Misschien gebruiken voor
klassenverkleining? Oh, zoveel is het niet? En dat leraren tekort he?
Les in bankzaken en contact met de
overheid
Het gaat niet alleen
om het verbeteren van lezen en schrijven maar ook om de aansluiting tussen
rekenen en wiskunde, de basiswaarden van de democratische rechtsstaat,
mediawijsheid, kritisch met informatie kunnen omgaan en het gebruik van
digitale middelen voor bijvoorbeeld bankzaken of contact met de overheid.
Kijk nog wat over schutting
gekieperd: je bankzaken regelen. Volgens mij kunnen ouders dat hun kinderen
prima zelf leren. En contact met de overheid? Vraag dat even aan de ouders van
de toeslagen affaire.
De scholen zijn niet
in hun eentje verantwoordelijk voor het niveau van de kinderen. Externe
invloeden waar leraren geen vat op hebben spelen ook mee, zoals ouders die zelf
niet goed kunnen lezen en schrijven en verouderde leerdoelen en lesmateriaal.
Dank je de koekoek, dat
leraren niet in hun eentje verantwoordelijk zijn, maar zo wordt het
meestentijds wel geroepen. De overheid heeft het onderwijs jaren laten versloffen,
maar de overheid noemt zichzelf natuurlijk niet.
Ook op ouders, en op
bijvoorbeeld bibliotheken, wordt een beroep gedaan.
Weer die bibliotheken.
Wat moeten die toch? En ouders zijn inderdaad ook verantwoordelijk voor hun
kind. Goed om te noemen.
Strenger toezicht
Wiersma wil op de
lange termijn samen met het onderwijs een masterplan opstellen. Dat richt zich
op de voor- en vroegschoolse educatie, primair onderwijs, voortgezet onderwijs
(inclusief het speciaal onderwijs) en het middelbaar beroepsonderwijs.
Benieuwd wie ‘het
onderwijs’ is. Hopelijk niet de Raden. En wéér een masterplan. Zucht.
De minister eist ook
inspanningen van de scholen. De onderwijsinspectie moet strenger toezicht gaan
houden en sneller ingrijpen als scholen te weinig actie ondernemen of
onvoldoende resultaat boeken.
Draait het toch weer niet
om kinderen maar om resultaat. Steng toezicht op luie scholen. Ik lees
uiteindelijk wéér niet iets nieuws. Afrekenen op resultaat doen we al decennia.
Daar werd het niet echt beter van.
De komende twee jaar
wordt naast het taal- en rekenonderwijs ook de rest van het curriculum, ofwel
de leerplannen, vernieuwd.
Ja, vernieuwing als
antwoord op alles. Wat dacht je van ‘verbetering?’
Geen opmerkingen:
Een reactie posten