‘Ik ga het vertellen’. Als je iets weet over loyaliteit
tussen kind en ouders, als je iets weet over het schuldgevoel en de schaamte
die kinderen voelen als ze thuis mishandeld, verwaarloosd of misbruikt voelen,
als je iets weet over de bedreigingen die kinderen soms meekregen om vooral hun
mond te houden[1], dan
snap je hoe ontzettend moedig het is als een kind zijn of haar mond durft open
te doen tegen een ‘vreemde’ die daar niet op zit te wachten.
Zelfs als je die vreemde kent, is een behoorlijke kans dat
je als kind niet geloofd wordt, omdat je ouders aardige, hardwerkende mensen
zijn. En jij? Jij bent een kind waar toch al dingen aan op waren gevallen: je
gedrag is niet altijd even goed, je schoolresultaten ook niet en in de les
droom je regelmatig weg.
En, als ze je wel geloven, wordt het misschien allemaal nog
erger. Misschien krijg je nog meer problemen thuis, misschien moeten je ouders
naar de gevangenis, huilt je moeder zich dood of word jij in een weeshuis
geplaatst en vind niemand jou meer leuk.
Over dat ‘er niet op zit te wachten’, dat is onderzocht.
Zevenenveertig procent van de kinderen twijfelt of ze op school (klasgenoten,
leerkracht) wel zitten te wachten op gesprekken over dit onderwerp. Elf procent
weet het zeker: hier kun je op school niet mee aankomen.[2]
Zomaar wat gedachten die kinderen kunnen hebben, naast de
gedachten dat de verwaarlozing, mishandeling of het misbruik ‘gewoon’ is,
erbij hoort, bij iedereen wel zo zal
gaan of hun eigen schuld is omdat ze nu eenmaal een slecht kind zijn.
Trouwens, dit soort dingen gebeurt door enge kinderlokkers,
mannen die uit bosjes springen of in een busje door de wijk rijden toch? ‘Meester!
Daar rijdt een kinderlokker!’ Kinderen horen dingen van elkaar (en soms van
volwassenen) die niet kloppen. Ze hebben geen referentiekader.
Daar kunnen we op school iets aan doen. De leerkracht maakt
tijd, anderen de materialen. Zo is er bijvoorbeeld Schildje[3]
voor groep 1 en 2, is er een prachtig boek verschenen over niet leuke geheimen:
Sam en het niet-leuke geheim[4],
is er een site die je met kinderen kunt bespreken: www.hulpbijkindermishandeling.nl
en is er Dit is een verschrikkelijk
boek met een gouden boodschap[5]
voor groep 7 en 8. Zelfs voor het Voortgezet onderwijs en het mbo is er een
boek: Niet jouw schuld. Een verschrikkelijk boek met een gouden boodschap.[6]
[1] Bicanic,
I & De Jong, A. (2017). Als je het vertelt dan…” Verbale dreigementen aan
het adres van slachtoffers van seksueel misbruik. EMDR Magazine 15,
2020, p 30-32.
[2] C.
Hoefnagels, S. Onrust, M. van Rooijen, H. Jonkman, A. van Spanje-Hennes, L.D.
Breeman, Changing the classroom climate to lower the threshold for child abuse
and neglect self-disclosure: a non-randomized cluster controlled trial, Children
and Youth Services Review (2021), doi:
https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2021.106196
[3]
Schildje.nl
[4] Vaessen,
W. & Melsen, P. (2023). Sam en het niet-leuke geheim. Vesper Publishing.
[5] Horeweg,
A. (2022). Dit is een verschrikkelijk boek met een gouden boodschap. 2de
druk, Pica.
[6] Horeweg,
A. (2023). Niet jouw schuld. Een verschrikkelijk boek met een gouden
boodschap. Pica.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten