‘Emotional neglect and emotional abuse are extremely devastating experiences for a child’
Dr. A. Talmon. Senior Lecturer, Paul Baerwald School
of Social Work and Social Welfare, the Hebrew University of Jerusalem, Israel
Het gaat niet om de stoornis
Een stoornis waar bijna niemand
van heeft gehoord en waar de onderzoeken niet voor het oprapen liggen. Alexithymia:
het onvermogen om te weten welke emoties
je ervaart en onvermogen om emoties onder woorden te brengen. De resultaten van
een groot onderzoek[1] (
N=36000) leveren bevindingen op die van belang kunnen zijn in school.
Voor we naar het onderzoek kijken
eerst een aantal begrippen om de context te duiden.
Begrippen
Emoties: Een emotie is een innerlijke beleving of gemoedsbeweging
zoals vreugde, angst, boosheid, verdriet en kan door een situatie of
gebeurtenis worden opgeroepen.[2]
Als je opgroeit leer je door
interactie met je opvoeders emoties herkennen, verwoorden en er op een ‘acceptabele’
manier mee omgaan. Dat wil zeggen dat je niet je spullen sloopt omdat je boos
bent op iemand. Dit proces is het proces van emotieregulatie.
Emotieregulatie: Emotieregulatie
is een belangrijke psychologische vaardigheid die een rol speelt bij het
bevorderen van mentale gezondheid, sociale interacties en het vermogen om aan
te passen aan veranderende omgevingsomstandigheden.[3] Het is een actieve en
bewuste inspanning om emoties te ervaren, te interpreteren, te uiten en te
sturen.
Kinderen die
opgroeien in onveilige gezinnen, krijgen soms te maken met specifieke vormen
van kindermishandeling (die vaak in combinatie voorkomen). Zo komen emotionele
verwaarlozing en fysieke verwaarlozing vaak samen voor. Twee ervan lijken een
duidelijke rol te spelen in het onvermogen emoties te duiden of te voelen, een
derde lijkt ook een rol te spelen.
Emotionele verwaarlozing
Emotionele
verwaarlozing treedt op wanneer zorgverleners niet voorzien in de emotionele
behoeften van een kind, waaronder veiligheid en comfort. Er leeft niemand mee
bij leuke dingen, niemand troost het kind als het verdrietig is.
Emotionele mishandeling
Emotioneel
misbruik vindt plaats wanneer zorgverleners kinderen belachelijk maken,
kleineren of de schuld geven, waardoor ze verantwoordelijk worden voor
problemen in het huishouden of de verzorger. “Was jij maar nooit geboren’ of ‘Je
was een ongelukje’ en dat soort uitspraken is waar deze kinderen mee te maken hebben.
Lichamelijke
verwaarlozing: Het kind
krijgt niet voldoende te eten, kleding of leeft in slechte hygiënische
omstandigheden.
Het
onderzoek
Onderzoekers
onthullen een correlatie tussen alexithymie (moeite met het identificeren en
beschrijven van emoties) en verschillende vormen van kindermishandeling, met
name emotionele verwaarlozing, emotionele mishandeling en lichamelijke
verwaarlozing.[4] [5]
Emotionele
verwaarlozing en fysieke verwaarlozing komen vaak samen voor. Jongens kampen hier
vaker met dit probleem dan meisjes, 13% tegen 7%. Deze kinderen hebben dus
moeite om de vraag ‘Hoe voel je je?’ te beantwoorden.
Mogelijke
oorzaken
In gezinnen
waar kindermishandeling voorkomt, worden emoties vaak niet besproken en
weggedrukt of op een ‘overdreven’ manier geuit. Mishandelde kinderen missen vaak
positieve modellen het omgaan met emoties.[6] [7] Het ervaren van meer
negatieve emotie in combinatie met het ontvangen van minder gezonde voorbeelden
van emotie-ervaring en -expressie kan leiden tot tekorten in emotioneel
bewustzijn en expressie.
Kinderen die
opgroeien in gewelddadige of verwaarloosde gezinnen kunnen een gevoel van
machteloosheid ontwikkelen dat ‘negatieve’ emoties oproept.[8]
School kan
een positieve rol spelen
Hoe gaat het
met jou? Hoe voel je je? vragen die we in een traumasensitieve school vaker stellen.
De bevindingen uit het onderzoek geven
aan hoe belangrijk aandacht geven aan SEL (herkennen emoties, woorden leren die
emoties uitdrukken, enz.) is. Voordat je kunt werken aan het reguleren van je
gevoel, moet je eerst je gevoel begrijpen en herkennen.[9] Emoties helpen ons te
handelen, beslissingen te nemen en anderen te begrijpen. Emoties helpen andere
mensen ons ook te begrijpen.[10]
Masterclass
traumasensitieve school
In onze
masterclass traumasensitieve school gaan we onder andere in op SEL en
emotieregulatie.
Meer informatie
of inschrijven? 20
september 2023. https://tinyurl.com/b4jdeauu
[1]
Ditzer, J., Wong, E. Y., Modi, R. N., Behnke, M., Gross, J. J., & Talmon,
A. (2023). Child maltreatment and alexithymia: A meta-analytic review. Psychological
Bulletin. Advance online publication. https://doi.org/10.1037/bul0000391
[3]
Burns, E. E., Jackson, J. L., & Harding, H. G. (2010). Child maltreatment,
emotion regulation, and posttraumatic stress: The impact of emotional
abuse. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma, 19(8),
801-819.
[4]
Khan, A. N., & Jaffee, S. R. (2022). Alexithymia in individuals maltreated
as children and adolescents: a meta‐analysis. Journal of child psychology
and psychiatry, 63(9), 963-972.
[5]
Ditzer, J., Wong, E. Y., Modi, R. N., Behnke, M., Gross, J. J., & Talmon,
A. (2023). Child maltreatment and alexithymia: A meta-analytic review. Psychological
Bulletin.
[6]
Moriguchi, Y., Ohnishi, T., Lane, R. D., Maeda, M., Mori, T., Nemoto,
K.,Matsuda, H., & Komaki, G. (2006). Impaired self-awareness and theory of mind:
An fMRI study of mentalizing in alexithymia.NeuroImage,32(3),1472–1482.https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2006.04.186
[7]
De Young, A. C., Kenardy, J. A., & Cobham, V. E. (2011). Trauma in early childhood:
A neglected population. Clinical Child and Family PsychologyReview,14(3), 231–250.https://doi.org/10.1007/s10567-011-0094-3
[8]
Katz, C. (2013). The narratives of abused children who have survived attempted filicide.
Child Abuse & Neglect,37(10),
762–770.https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2013.04.015
[9]
Alexithymia & Childhood Trauma: Unraveling The Mysterious Connection, juni
2023. Neuroscience News. https://tinyurl.com/23hc5c4u
Verkregen op 08-06-2023.
[10]
Shariff, A. F., & Tracy, J. L. (2011). What are emotion
expressions for? Current Directions in Psychological Science, 20(6),
395–399. https://doi.org/10.1177/0963721411424739
Geen opmerkingen:
Een reactie posten