Over mij

Mijn foto
Ik schrijf en geef lezingen over gedragsproblemen, gedrags- en ontwikkelingsstoornissen vanuit bijna 40 jaar onderwijservaring, een Master SEN studie en veel, véél leeswerk. Ik benader alles vanuit de vraag "Maar wat kan ik er nu mee in de klas?" Beknopte theorie en veel praktische handreikingen die je morgen al kunt toepassen in je klas. Zie ook www.gedragsproblemenindeklas.nl

vrijdag 1 december 2023

Ontworteld

 Stel je voor: denk even aan je eigen leven. Je partner, je gezin, je baan, je huis en je auto: alles wat voor jou het leven mooi maakt en vertrouwd is. Stel je nu voor dat ik je daar NU weghaal. Je krijgt een nieuw liefdevol gezin, een mooiere auto en een mooi, groter huis, nieuwe mensen om je heen en een beter betaalde baan. Het enige dat je niet meer kunt, is terug naar de dingen die op dit moment je leven de moeite waard maken. Geen contact en geen kans er ooit iets van terug te vinden

Wat je hierboven leest, overkomt in feite een groot aantal kinderen op vaak zeer jonge leeftijd. Soms op een leeftijd dat ze niet eens de woorden hebben om dit te benoemen of te begrijpen. Het zal je dan misschien niet meer verbazen dat een problematische gehechtheid vaker voorkomt bij kinderen die geadopteerd zijn of opgroeien in een pleeggezin.[62]
Adoptiekinderen hebben in de basisschoolperiode vaker leer- en gedrags[1]problemen (maar niet altijd!). Ze vertonen relatief vaak druk of overactief gedrag en kunnen zich op school soms moeilijker concentreren dan leeftijdgenootjes.[641] Dit kan een gevolg zijn van vroegere ondervoeding en verwaarlozing. Niet verbazend is dat jongens vooral externaliserend gedrag vertonen (hyperactief, agressief of zelfs delinquent) en meisjes zowel externaliserend als internaliserend gedrag laten
Hieronder vind je de onderwijsbehoeften van deze kinderen, die overigens niet verschilt van die van andere kinderen. Het gaat vooral om extra aandacht voor deze zaken. Onderwijsbehoeften van adoptiekinderen [649]
• ervaren van veiligheid en vertrouwen in de leerkracht(en);
• zich gewaardeerd voelen, het gevoel krijgen dat het kind er mag zijn;
• consequent regels hanteren en duidelijk zijn;
• bieden van hulp en ondersteuning bij stress en emotieregulatie;
• voorspelbaar dag- en weekritme;
• rustige werkplek in de klas en in het groepje (overzicht versus nabijheid)zien.[642]
Bron: Horeweg, A. (2023). Kinderen met hechtingsproblemen in de klas. 2de druk. Daar vind je ook de literatuur waarnaar verwezen wordt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten