Samira hoort wat de leerkracht zegt en is in één
ondeelbare seconde razend. Ze scheldt de leerkracht uit en stampt boos het
lokaal uit. De leerkracht verbijsterd en boos achterlatend. ‘Samira! Terugkomen
jij!’ Het helpt niet, Samira stampt door de gang, woorden schreeuwend die je in
je school (of waar dan ook) niet wil horen.
Samira is een meisje dat we allemaal kennen. Soms heet ze
Fleur, Sterre of Myra. Soms is zo’n meisje een jongen en heet hij Peter, Ahmed
of Luuk. Leerlingen met flink probleemgedrag of, en dat is waarschijnlijk een
betere term ‘ontregeld gedrag.’
De kinderen die ik in gedachten heb, groeien echter op in
onveiligheid. Zij misten emotionele of fysieke nabijheid van een liefdevolle
volwassene. Zonder die nabijheid in je vroegste kinderjaren, zijn kinderen
ontredderd. Ze sturen dan deze signalen van ontreddering in een poging de
aandacht van de volwassene te krijgen. Als dat lukt, keren ze terug in hun
kalme staat, maar als dat keer op keer niet lukt, trekken ze zich terug. Op dat
moment loopt hun leven gevaar. Dat besef wordt opgeslagen. Diep in hun systeem. Hun toekomstig handelen zal er door beïnvloed
worden.
Ons leven wordt bedreigd. Altijd en overal. Hoewel de
sabeltandtijger al een tijd niet gezien is, liggen talloze gevaren op de loer
voor de onoplettende mens. Ons zenuwstelsel en ons brein moeten daarom altijd
waakzaam zijn. Hun taak is het in leven houden van de onoplettende,
nieuwsgierige, argeloze mens. Omdat opletten nodig is en gevaar vaak sneller
komt dan jij nu bewust kunt bedenken, is er een onbewust overlevingssysteem
actief. Je hebt je eigen persoonlijke beveiligingssysteem: neuroceptie.
Neuroceptie is de onbewuste waarneming, van interne signalen en externe
gebeurtenissen. Mensen checken voortdurend en onbewust[1]
of ze verwelkomd worden of bedreigd worden. Of het veilig is, of gevaarlijk.
Gelukkig speelt dat proces zich meestal af op de achtergrond.
Als reactie op (vermeend) gevaar of levensbedreiging dat
door het centraal zenuwstelsel waargenomen wordt (in je lijf of in de
omgeving), kan een mens een aantal gedragsresponsen vertonen, die achtereenvolgens
worden geactiveerd. Je kijkt of iemand je kan helpen, wil misschien wegrennen (flight modus) of je spant je
spieren aan en maakt je op om iemand die je benadert meteen een klap of een
schop te geven (fight modus).
Misschien heb je het volgende wel eens zelf ervaren:
Je loopt in je eentje door de binnenstad. Het zijn vrij donkere, bochtige en smalle straten. Je vindt het geen fijne buurt. Je loopt niet meer relaxed, maar zet er stevig de pas in. Eigenlijk ben je een beetje gespannen, ‘laatst was hier dat meisje aangerand en een straat verderop had een groepje jongens een andere jongen in elkaar geschopt.’ Je gaat wat sneller lopen. Hoorde je daar nu iemand achter je? Snel kijk je om, maar er loopt niemand. Toch moet je de neiging om te rennenonderdrukken. Nu gaan rennen voelt wel erg kinderachtig.
Al deze toestanden gaan we later terugzien in de klas, ook al ben jij een sympathieke, vriendelijke leerkracht met een leuke klas. Sterker nog, het is goed mogelijk dat jij zélf wel eens in deze toestanden terecht komt in je klas.
Het azs bepaalt hoe we door de wereld bewegen, toenadering
zoeken en ons verbinden met anderen of ons verdedigen (zelfs ten onrechte), ons
afwenden en isoleren. Het kent geen goed of fout, kent geen morele
overwegingen. Het kent alleen veiligheid en onveiligheid.
Neuroceptie is leidend voor het gedrag wat je ziet. Ook in
de klas. Als het AZS van een kind veiligheid detecteert, kan het leren. Als het
AZS gevaar bespeurt, is het brein bezig met overleven en kan het fysiologisch
gezien niet meer leren. Het is dus van het grootste belang om te zorgen dat de
neuroceptieve waarneming van kinderen er één is van veiligheid. Daarover een volgende keer.
[1] De
Caluwé, R. (2024). Neuroceptie voor beginners. Via https://www.relaxmore.net/p/neuroceptie
Verkregen 01-05-2025.
[1] Sanders, M. & Thompson, G.S.
(2022). De polyvagaal theorie en het kind in ontwikkeling. Veiligheid
als basis voor groei en herstel. Uitgeverij Mens!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten